Fotoketting

Serie B

 

 

Foto 1: Startfoto, Adrie

 

 

Fotograaf:                         Erna 

Besproken door:              Mees 

Foto 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De tweede foto in de serie is in veel opzichten een echte opvolger van de eerste. Hier ook 3 hijskranen met sterke invoerende lijnen. Maar.......

waar op de eerste foto de gebouwen een doorkijk vormen, zijn het hier de buizen die naar de kranen leiden; de gebouwen zijn meer de coulissen op het toneel. Een groot verschil met eerste foto is dat het hier gaat om een gebied dat duidelijk aan het vernieuwen en in opbouw is terwijl in de eerste foto is juist een neergang te zien: oude havenkranen op een wat neerslachtig terrein. Ook het standpunt is hier hoger, hetgeen meer “overzicht” en “openheid” biedt. Erna heeft met vrijwel dezelfde ingrediënten een mooi contrast neergezet en daarmee een optimistischer indruk gemaakt.

 

 

Fotograaf:                         Frans

Besproken door:              Martin

 Foto 3:

De foto laat grootschalig transport van steenkool zien per boot vanaf de bron  (de mijn) naar de gebruiker door en in  een natuurlijke boomrijke omgeving

Foto trekt veel aandacht door de lijnwerking /dieptewerking

Trekt je blik van ver naar hier. Geeft ook geslotenheid.( door omlaag/deur)

Toont een wellicht een traditioneel  vertrouwd   tijdperk (de mijnen) met  nu dichtbij en een mogelijk naderend einde m.b.t. grondstoffen en vervoer.

 

Foto 4:

Fotograaf:                         Marti 

Besproken door:              Mees 

Op de foto zien we een man in een klein bootje langs een oude kademuur ergens in een stad. Hij probeert met een pompje zijn (kennelijk) lekke boot boven water te houden. Of hem dat gaat lukken? De connectie met de vorige foto is evident: een boot, kademuren. Maar het contrast springt in het oog. Het schip op de vorige foto is goed onderhouden, groot, commercieel, ligt langs nieuwe kademuren (in een sluis) en evident niet in een stad. Bovendien zijn op dit foto geen mensen te zien, terwijl hier de man centraal in het beeld staat. Maar ook het gebrek aan professionaliteit valt op: het bootje is er slecht aan toe en de man probeert met een klein plastic pompje het water weg te krijgen. De lijnen waarmee het bootje is afgemeerd zijn ook nogal amateuristisch. Maar ze voeren het oog wel mooi naar het punt waar het omgaat: de man, het pompje (dat door de kleur ook de aandacht trekt) en de noodsituatie. Mooi gezien en goed getroffen.

Een foto die fantastisch past in de ketting. Want enerzijds is de connectie glashelder, anderzijds het contrast ook. In feite zoals in een ketting opeenvolgende schakels ook haaks op elkaar staan.

 

 

 

 

Foto 5:

Fotograaf:                         Silke 

Besproken door:              Patrick

 

Op de foto is een kleurrijk figuur zichtbaar met daarnaast een waterpomp met verroeste teil in een bosschage. De compositie is overall en bevindt zich in een gesloten kader. Het houten object draagt bij aan een contrastrijk beeld. Echter, omdat er veel scherptediepte in de foto aanwezig is komt het onderwerp minder goed tot zijn recht. Het houten frame met daarop de waterpomp is niet volledig zichtbaar. Het zonlicht maakt de objecten tot een vrolijk geheel. 

 

Foto 6:

Fotograaf:                         Wim 

Besproken door:              Harry

 

Deze foto is gemaakt bij een gemaal. Dit is te zien aan de schuin omhoog lopende indrukwekkende vijzels. Deze kunnen als ze draaien het water naar een hoger niveau transporteren. De vijzels worden aangedreven door grote motoren die binnen in het achterliggende gebouw staan. De groene alg op het water, geeft een aparte kleur aan de foto.

 

Categorie: /