Fotoketting

Serie A

Foto 1: Startfoto, Adrie

 

 

Fotograaf:                         Mees

Besproken door:              Erna

Foto 2

   

Technisch goede foto, scherp, mooie kleuren waarbij de kleuren vd voorgrond terugkomen in het gebouw. Compositie is verrassend, je wilt de loop vh water volgen, maar je loopt vast.

De toren is broos en dreigt om te vallen, ook de boom links oogt fragiel in de zware, grijze sfeer, zijn hier nog mensen en wat zien ze..

Al met al een wat vervreemdende foto die ruimte laat voor de fantasie.

 

Fotograaf:                         Martin 

Besproken door:              Frans 

foto 3

We zien op de foto; Water, Staal en Bomen met een mooie spiegeling in het water. De oude lichtmast nu een kunstwerk grijpt terug naar de kraan met een hijsboom met een gelijkende staalconstructie die door verval ook bijna kunstwerk is geworden. Water en een bewolkte lucht is op beide foto's te zien. De weerspiegeling in het water geeft iets extra's aan de foto. Het is een mooie interpretatie op de voorgaande foto. Kleuren zijn mooi, foto scherpt . Persoonlijk zie ik liever dat deze foto in de lengte was genomen waardoor de weg links minder aanwezig zou zijn, dan was de compositie misschien mooier geweest.

 

foto 4

Fotograaf:                         Wim B.

Besproken door:              Marti

 

Goed gevonden overgang van het kunstwerk de wandelende hoogspanningsmast naar het kunstwerk de wandelende persoon.

De positie van de het kunstwerk is in een verhouding van 1/3 tot 2/3 in beeld gebracht dit geeft de foto extra aandacht.

De persoon krijgt de volle aandacht omdat er geen afleiding op de achtergrond is, dit maakt de foto sterk.

Kleine verbeterpunten; onderzijde foto stuk weghalen tot een stukje onder de schaduw hierdoor  is de hinderlijke witte streep weg.

Tip: Iets meer van de zijkant fotograferen voor meer diepte en actie, denk ook aan de ruis

Deze foto met overeenkomst smal- hoog en wandelend is een goed geslaagde opdracht voor de fotoketting.

De fotograaf weet hoe hoog de persoon is. (50 cm- 500 cm ?)

 

Foto 5:

Fotograaf:                         Patrick

Besproken door:              Silke 

 

Op deze zwart-wit foto staan 2 mensen onderaan in het midden afgebeeld. Zij staan hand in hand te kijken naar een 4-tal beelden van ongeklede mannen- en vrouwenlichamen elk in een andere positie. De beelden staan hoger, naast elkaar op een horizontale sokkel met onderling dezelfde tussenafstand. Elk beeld staat afzonderlijk op een element. Links en rechts op de foto staan hoge gebouwen die boven de uitsnede van de de foto uitkomen.
Een foto waar veel op te zien in en die je uitdaagt om te blijven kijken. Doordat er symmetrie in de foto zit, oogt de foto toch rustig. 

 

 

Foto 6:

Fotograaf:                         Harry

Besproken door:              Wim

 

Een foto van twee mensen, waarschijnlijk op bezoek in een museum. Deze twee mensen bekijken een kunstwerk en worden zelf ook weer bekenen door de maker van de foto. Na een globale indruk van de foto wordt je oog naar het kunstwerk getrokken. Zie je hier een persoon van de voorkant of van de achterkant? In deze tijd waarin je bijna niets anders meer hoort dan 'corona', denk je meteen dat de figuur een mondkapje op heeft. Bij nader bekijken is het volgens mij toch de achterkant van een persoon die naar beneden kijkt.
De foto is een perfecte volgende schakel in de ketting, kunst bekeken door mensen. Ook hier kijk je met de mensen mee naar het onderwerp.
De foto vertoont veel wit, door een strakkere inkadering kun je dit aandeel wit sterk reduceren zonder de inhoud aan te tasten.